Zonder een goed wijnbeleid, mag u van uw personeel ook niet verwachten dat de wijnomzet sky high gaat. Deze keer besteden we aandacht aan het vergaren van (wijn-)kennis.

Alles wat u voorbereidt, hoeft het personeel niet meer individueel te vergaren. Besteed er één keer in de week voor of na werktijd een half uurtje aan. Maak er iets leuks van!

  • Weet hoe de huiswijnen heten
  • Ken de 5 belangrijkste witte wijnen van de kaart
  • Ken de 3 belangrijkste rosé wijnen van de kaart
  • Ken de 5 belangrijkste rode wijnen van de kaart

En dan het allerbelangrijkste: laat ze zelf proeven, notities maken zodat ze het aan de gasten uit eigen ervaring kunnen omschrijven! Zit deze basis erin, breid het dan uit met 5 wijnen per keer. Tip: zorg voor kleine notitieboekjes, die ze erbij kunnen houden als ze een keer moeten terugvallen op de geschreven kennis.

Wat moet aan bod komen bij het bespreken van de wijn?

  • De naam van het wijnhuis
  • De naam van de wijn
  • De herkomst en de classificatie
  • Het jaartal
  • De verkoopprijs
  • Het type wijn (huiswijn, wijn per glas wijn, etc.)
  • De smaakstijl
  • De druiven
  • De herkomst
  • Het uiterlijk van de wijn*
  • De geur van de wijn*
  • De smaak van de wijn*
  • Lekker bij…
  • Een leuke anekdote over de wijn

* Zie onderstaand voorbeeld van goede proefnotities

Proefnotities

Proefnotities zijn heel persoonlijk, dus die moet ieder voor zich maken, maar het is wel fijn om wat handvaten te krijgen. Enkele voorbeelden, vul het naar eigen inzicht aan.

  • Het uiterlijk van de wijn
    • Helderheid – helder, wolken, dof
    • Intensiteit – licht, gemiddeld, intens
    • Kleur – wit, stro, goud, ui, zuurstok, robijn, paars, bruin
  • De geur van de wijn
    • Zuiverheid – onzuiver, zuiver
    • Kracht – licht, gemiddeld, zwaar
    • Aroma’s – fruit, bloemen, aards, noten, kruiden
  • De smaak van de wijn
    • Zoetheid – droog, gemiddeld, zoet
    • Zuurgraad – laag, gemiddeld, hoog
    • Tannine – laag, gemiddeld, hoog
    • Body – licht, gemiddeld, hoog
    • Kracht – licht, gemiddeld, zwaar
    • Aroma’s – fruit, bloemen, aards, noten, kruiden

Algemene kennis

Vergeet niet de algemene kennis over te dragen zoals: het aantal wijnen op de kaart, het aantal huiswijnen, de populairste wijnen per prijscategorie en de top 10 of 20. Naast de kennis is enthousiasme zeker zo belangrijk. Bent u zelf enthousiast over de wijnkaart? Breng dat dan over! Enthousiasme werkt aanstekelijk, ook naar uw gasten toe.

Checklist

Houdt één keer per maand/kwartaal een checklist bij (of laat het personeel het zelf doen en neem het op een rustig moment even door). Gebruik deze checklist een maand/kwartaal later weer om te zien of er voortgang zit in de wijnkennis. Zo weet u waar u op moet sturen. Download de wijnkennis checklist.

Bron: Het Wijninstituut

Dit artikel is onderdeel van een serie over het verhogen van de wijnomzet. Bekijk ook de andere criteria.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *