Niet al uw personeel hoeft een wijnkenner te zijn om wijn te verkopen. Het gedrag, de houding en de uitstraling zijn veel belangrijker. Vijf facetten van gedrag die voor het beste resultaat zorgen.

1. Feiten benoemen

Het gesprek kan nooit verkeerd gaan als u zich bepekt tot feiten.

Voorbeeld: “Naast de wijnkaart hebben we nog een lijst met kelderrestanten.”

2. Inspireer uw gasten

Niemand zit te wachten op het opzeggen van een vooraf ingestudeerd riedeltje. Probeer altijd enthousiast en origineel te klinken.

Voorbeeld: “Deze Riesling is favoriet van de chef bij dit gerecht.”

3. Overtuig uw gasten

Het getuigt van meedenken als u voorstellen doet aan uw gasten en deze bij voorkeur kunt onderbouwen.

Voorbeeld: “Dit is een jonge wijn die ik graag voor u wil karafferen, omdat hij dan beter tot zijn recht komt.”

4. Bruggetje maken

Als u merkt dat het gesprek vastloopt, neem dan zelf het initiatief. Als u goed naar het gesprek geluisterd heeft, kunt u makkelijk inhaken. Spiegel u aan uw gast, dat brengt u dichter tot elkaar.

Voorbeeld: “Ik begrijp dat u het liefst een krachtige wijn drinkt.”

5. Geef uw gast de ruimte

Merkt u dat een gast graag even bedenktijd wilt, geef hem dan die ruimte en neem even afstand.

Voorbeeld: “Ik vraag even wat de chef van deze combinatie vindt.”

Gouden verkoopregels

Wees duidelijk naar het personeel wat u van ze verwacht. Leg dit bij voorkeur schriftelijk vast. Geef vooral ook trainingen en verplicht iedereen een bepaalde basiskennis te hebben. Stel een doel voor het bedienend personeel, zodat ze weten wat er van ze verwacht wordt en waarvoor ze moeten gaan. En dan nog vier gouden regels

1. Verkopen op de eerste plaats en ego op de tweede plaats

Een gast heeft niet altijd gelijk, maar u moet hem wel gelijk geven. Zet uw eigen ego even op de tweede plaats en ga voor de verkoop. Eenmaal achter de schermen kunt u even stoom afblazen.

2. Hou het eenvoudig

Niets is ongemakkelijker dan moeilijke woorden gebruiken in een verkeerde context, daarmee valt u en uw wijnkennis zo door de mand. Probeer met datgene wat u vertelt dicht bij u zelf te blijven en hou het simpel.

3. Vertel geen onzin

Weet u het even niet meer, zeg dat dan eerlijk. Niemand zit te wachten op onzin. Vraag het even na bij iemand die het wel weet en zorg dat u het voor een volgende keer wel weet.

4. Het draait niet alleen om de verkoop

Blij personeel is goed personeel. De gasten merken het en daar draait het om. Complimenteer uw personeel als ze goed wijnadvies hebben gegeven, als ze steeds snel het wijnadvies van de nieuwe wijnen kunnen overbrengen en als het ze vaker lukt om wijnen van de kaart te verkopen dan de huiswijn.

Het helpt als de apparaten waarmee uw personeel moet werken goed zijn, dat de wijnen op de juiste temperatuur geschonken worden en dat de wijnen goed gepresenteerd worden. Aangezien er steeds vaker wijnen van de kaart per glas worden aangeboden, is een goed wijn per glassysteem ook niet meer weg te denken bij een goede behandeling van de wijn.

Bron: Het Wijninstituut

Dit artikel is onderdeel van een serie over het verhogen van de wijnomzet. Bekijk ook de andere criteria.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *