Om meer wijn te verkopen, dient u te voldoen aan de verwachtingen van uw gasten. Vanzelfsprekend is deze niet bij elke horecagelegenheid gelijk. We delen de horeca op in vijf categorieën.

1. Het eetcafé

Gezelligheid staat voorop, dus samen een drankje drinken is een voornaam tijdverdrijf. Als aanvulling is er vaak een kleine kaart met eenvoudige gerechten. De gasten verblijven er relatief kort.

  • Hoe belangrijk is wijn – gematigd
  • Taak wijnverkoper – bescheiden, maar niet onderschatten
  • Kenmerken van de wijnen – toegankelijk en betaalbaar
  • Wijnkaart – deze staan meestal op de menukaart
  • Belangrijkste wijnen – huiswijn en aperitief wijn
  • Aantal open wijnen – 2 tot 4
  • Gemiddeld aantal glazen per gast – 1 tot 2
  • Wat vinden gasten leuk – kort, maar krachtig advies

2. Het traditionele middenklasse restaurant

Gasten verwachten hier een goede maaltijd, maar geen bijzondere, trendy entourage c.q. gerechten. Meestal de standaard hoofdgerechten met een aanvullend schaaltje met salade en friet.

  • Hoe belangrijk is wijn – gemiddeld
  • Taak wijnverkoper – veilig advies
  • Kenmerken van de wijnen – degelijk en klassiek
  • Wijnkaart – vrij uitgebreide wijnkaart (tot zo’n 150 wijnen)
  • Belangrijkste wijnen – wijnen van de wijnkaart
  • Aantal open wijnen – 2 tot 4
  • Gemiddeld aantal glazen per gast – 2
  • Wat vinden gasten leuk – degelijk advies, met diepgang

3. Het trendy middenklasse restaurant

Gasten verwachten een hippe inrichting en trendy, mooi opgemaakte gerechten. Zien en gezien worden speelt een rol voor de gasten.

  • Hoe belangrijk is wijn – bovengemiddeld
  • Taak wijnverkoper – actieve rol, ga de dialoog aan
  • Kenmerken van de wijnen – experimenteel
  • Wijnkaart – wijnlijst van zo’n 50 (wisselende) wijnen
  • Belangrijkste wijnen – open wijnen
  • Aantal open wijnen – 7 of meer
  • Gemiddeld aantal glazen per gast – 3
  • Wat vinden gasten leuk – iets bijzonders, verrast worden

4. De subtopper

Gasten reserveren vaak ruim van te voren voor een avondvullend programma. De verwachtingen liggen hoog, zowel qua sfeer, beleving als het eten en de wijnen.

  • Hoe belangrijk is wijn – zeer belangrijk
  • Taak wijnverkoper – zeer actieve rol, soms is er een sommelier aanwezig
  • Kenmerken van de wijnen – hoge kwaliteit en veel variatie
  • Wijnkaart – zeer uitgebreide wijnkaart tot 200 wijnen
  • Belangrijkste wijnen – wijnen van de kaart
  • Aantal open wijnen – 7 of meer
  • Gemiddeld aantal glazen per gast – 4 – 6
  • Wat vinden gasten leuk – verrast worden door de goede wijn-spijs combinatie en uitgebreid wijnadvies

5. De sterrenzaken

Gasten moeten hier vaak maanden van te voren voor reserveren en willen echt een avond in de watten gelegd worden. Alles moet dan ook kloppen.

  • Hoe belangrijk is wijn – zeer belangrijk
  • Taak wijnverkoper – meestal een sommelier aanwezig
  • Kenmerken van de wijnen – hoge kwaliteit en veel variatie
  • Wijnkaart – zeer uitgebreide wijnkaart tot 200 wijnen
  • Belangrijkste wijnen – open wijnen en wijnen van de kaart
  • Aantal open wijnen – 7 of meer
  • Gemiddeld aantal glazen per gast – 4 – 6
  • Wat vinden gasten leuk – alles moet kloppen en perfect zijn, elk gerecht moet begeleid worden door een passende wijn en vanzelfsprekend een uitgebreid wijnadvies

Alle andere restaurants

We vergeten niet de restaurants te benoemen die niet meteen onder één van de vijf bovengenoemde categorieën vallen, zoals de landenrestaurants (Italiaans of Indisch) of thema restaurant (vis of tapas). Ook hier hebben gasten bepaalde verwachtingen. Kijk, afhankelijk van de doelgroep, naar één van de bovenstaande categorieën en zorg dat u aan de verwachtingen van de gasten voldoet.

Wijnpresentatie

Pas de presentatie van de wijnen aan aan de verwachting die de gasten hebben. Wijn in een rekje in het restaurant kan eigenlijk niet, dat nodigt niet uit om een glas wijn te nemen. Een wijnkast is om die reden al een must. Een EuroCave wijnkast is er al voor minder dan € 1500,00 en hiermee laat u meteen zien dat u de wijn serieus neemt.

Geopende wijnen

Wijnen per glas schenken is trendy en een must voor elk zichzelf respecterende horeca. Wijn per glas is dan ook niet meer weg te denken uit de hedendaagse manier van werken. Een wijn per glassysteem zorgt ervoor dat de geopende wijnen tot 10 dagen goed blijven en biedt u de mogelijkheid om meerdere wijnen per glas aan te bieden, zonder dat u een open fles wijn moet weggooien.

Bron: Het Wijninstituut

Dit artikel is onderdeel van een serie over het verhogen van de wijnomzet. Bekijk ook de andere criteria.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *