Supermarkt, Duitsland
De Duitse groep Edeka is het grootste supermarktnetwerk in Duitsland en vertegenwoordigt ongeveer 26% van het marktaandeel.
Het werd opgericht in 1898 en bestaat nu uit verschillende coöperaties van onafhankelijke supermarkten. Het Edeka-netwerk omvat ongeveer 4.100 winkels, van de eenvoudige winkel op de hoek tot de hypermarkt.
Het principe
Het Vin au Verre wijn per glas systeem helpt om wijnen in winkels te presenteren en te proeven en trekt zodoende de aandacht van wijn drinkende klanten en als gevolg daarvan wordt de wijnverkoop gestimuleerd via een innovatief ROI-plan.
Het ROI-plan
Om een snelle ROI voor winkels te garanderen en de financiële last voor het investeren in een Vin au Verre te verminderen, moedigen wij de winkelmanagers aan om elke tap te verhuren aan de wijnhandelaren die klanten van de supermarkt zijn.
Elke maand selecteert het wijnhuis nieuwe wijnen om te laten zien en proeven vanuit de Vin au Verre. De wijnafdeling draagt zorg voor een effectieve promotie. De supermarkt factureert de wijnhandelaar elke maand. In het contract is ook afgesproken dat de wijnhandelaar Edeka geen kosten berekent voor de wijnen die gepromoot worden in de Vin au Verre.
Een win/win-partnerschap: de supermarkt promoot zijn wijnafdeling effectief, heeft gratis wijnproeverijen en maakt snel winst op zijn investering dankzij het verhuren van de plaatsen in de Vin au Verre. De wijnen van de wijnhandelaar staan in het zicht dankzij de Vin au Verre, die uiteraard de verkoop stimuleert.
Samenvatting
- EuroCave verkoopt de Vin au Verre rechtstreeks aan de supermarkt, groothandel of wijnhandel.
- De winkelmanager verhuurt elke tap aan de betreffende wijnhandel.
- Snelle en aanzienlijke ROI voor de winkel dankzij het inhuren van plaatsen in de Vin au Verre.
- Elke plaats in de Vin au Verre wordt verhuurd voor € 80 – € 100 per maand.
- De producten gepromoot in de Vin au Verre verkopen beter. De Vin au Verre stimuleert het kopen door te proeven.
- Edeka wordt gezien als de wijnverkoopspecialist in de supermarktdistributie in Duitsland.
- Winkels die uitgerust zijn met de Vin au Verre hebben hun wijnverkoop met gemiddeld 18% zien stijgen!
Toe te passen bij wijnhandel, slijterij, food-groothandel, supermarkten, etc.
Opmerking: de winkel heeft een vergunning nodig om wijn te laten proeven.
Bekijk ook deze case study…
…Of ga naar de overzichtspagina.
Case studies